Targa juhi programmil joon all

Mis on ühist rabalaukas ujumisel, indiaani püstkojal ja tänapäevasel juhtimismudelil? Õige vastus – nii lõpetasime Targa juhi arenguprogrammi. Ujusime laukas ja „lõpueksami“ tegime lõkke ääres juhtimismudeleid ja maailmavaadet tutvustades.

Targa juhi programmi lõpueksam

See oli üks äge teekond, täis erinevaid harjutusi, mõtlemisi ja jagamisi. Liikusime erinevates keskkondades ja viisidel ning kasutasime nii loovat kui ratsionaalset mõtlemist. Iga korraga kasvasime grupiga järjest tugevamalt kokku ja lauale tulid teemad, millest tavaliselt ei räägita.

Mida osalejad kokkuvõtteks ütlesid?

Liitusin Targa Juhi Programmiga 2019 aasta sügisel ning peamiselt ajendas liituma asjaolu, et olin 2019 aasta suvel asunud värskelt juhipositsioonile.

Ma siiralt soovitaksin seda programmi kõikidele juhtidele, sest 8 kohtumise peale leiab igaüks endale midagi eluteele kaasa võtta.

Lisaks teoreetilistele juhtimismudelitele ja lähenemistele sain väga palju uusi teadmisi just iseendast – iga juht on lõpuks ikkagi iseenda nägu ning seetõttu oleks eriti värsketel juhtidel äärmiselt oluline kõigepealt aru saada, millised juhid/inimesed nad on.

Tuleks ikkagi meeles pidada, et me paneme igale juhile vastutuse teiste inimeste arengu, motivatsiooni ja tegelikult ka vaimse ja füüsilise tervise osas. Seetõttu on oluline, et juhid oleks tasakaalukad ja mõistvad ning seda sain mina antud programmist kohe kuhjaga.

Teisalt ei puudu ka arutelud, mis käsitlevad konkreetseid juhtimissituatsioone, meetodeid, kooslahendamist (kovisioon) ja raskeid juhtimisotsuseid.

Viimane kui mitte vähem oluline ei ole ka asjaolu, et kohtusin suurepäraste inimestega, kellelt on ehk tulevikuski miskit õppida…”

Priit Tamme, SEB pank


Mida programmist sain?

Eelkõige arusaamise, et probleeme, väljakutseid ja tehnikaid saab vaadata mitme nurga alt. Juht peab eelkõige endast aru saama ja tasub proovida erinevaid meetodeid. Kindlasti jäävad meelde jalutuskäigud loodusesse ja näited nö loodusliku jalajälje vähendamise suunas.

Kellele või millisele juhile ma seda programmi soovitaksin?

Eelkõige juhile, kes suhtub maailma avatult ja kelle jaoks nö peavoolu tehnikad on ennast ammendanud.“

Sten Luiga, advokaadibüroo COBALT

Mõned nopped teistelt lõpetanutelt:

„Minu mõttemaailm on avardunud. Annan rohkem võimalust teistsugustele asjadele. See programm kaitseb läbipõlemise vastu.“

„See programm peaks olema töölepingusse sisse kirjutatud. Niivõrd tervislik oli kogu komplekt. See on justkui ravikuur juhi vaimsele tervisele, mis peab olema. Ajukloppimine (mõtteülesanded) olid väga head – positiivne stress

„Sai mõttel lasta rännata. Grupi sünergia ja üksteise toetamine, mõtete ja ideede vahetamine oli minu jaoks oluline. Väikesed mõtteharjutused ja suunamised värskendasid. Väga lahe kogemus. Mõtetes olen muutunud julgemaks- olen aus enda vastu.“

„Olen inimesena iseenda jaoks paremaks muutunud. See oli hea meeldetuletus, mis on oluline. Väike grupp meeldis ja vestlused olid olulised!“

„Eneseteadlikkus on kasvanud. Tean täpsemalt, mida ja kuidas peab tegema. Lõi pildi selgemaks, tean, millele elus tähelepanu pöörata. Aja maha võtmine on oluline olnud. Olen parem inimene.“


Kokkuvõtteks – mulle väga meeldis meie grupp. Edasipürgivad ja inimestest hoolivad juhid, kes teevad ka väga head tulemust. Hea näide sellest, kuidas on võimalik olla ühtaegu nii edukas kui ka hooliv juht. Meeldis, et saime teha asju, millest Eestis juhtimise kontekstis veel väga palju ei räägita. Näiteks võtta ette emotsionaalse ja spirituaalse intelligentsusega seotud teemad.

Kuidas saada targaks juhiks?

Selleni vist otseteed ei viigi. Pigem on see üks põnev teekond, täis erinevad väljakutseid ja õpetajaid. Küll aga on võimalik suhteliselt lihtsalt harjutada ühte targa juhi tunnust – teiste teenimist.

Näiteks – varahommikuti, kui meel on veel rahulik, küsi endalt: “Kuidas saan mina täna kasulik olla? Kuidas saan teisi teenida? Oma lähedasi, meeskonnaliikmeid, kogukonda, võibolla isegi maailma?”

Selle peale jää vaikuses kuulama. Vastus tuleb, ühel või teisel moel, vahel abstraktsemalt, vahel selgemalt. Kirjuta see üles ja tee oma parim, et selle järgi päeval käituda.

Õhtul enne magama minekut vaata korraks päevale tagasi.  Kuidas mul täna läks? Mida õppisin? Kuidas sain kasulik olla? Mille eest on põhjust tänulik olla?

Tänusõnad

Kokkuvõtteks tänan kõiki kaasalööjaid ja teid, head „külalislektorid“: Aino-Silvia Tali, Artjom Sokolov, Tõnu Vaus ja Henri Aaslaav-Kaasik.

Järgmine, 2020-2021 programm alustab oktoobris.

Täpsema info leiad siit.

Ühe unistuse sünnilugu

Idee sünnilugu

2016 kevadel oli minu elus väga raske aeg. Jäin isegi füüsiliselt haigeks, emotsionaalsest rusutusest rääkimata. Muud teha oskamata, kirjutasin kõige raskemal hetkel päevikusse read, kus palusin kõrgemalt poolt tuge.

Vaevalt pool tundi hiljem pakkus Janno Seeder, kellega olime koos coachiks õppinud, välja uue „programmi“. Sellest kujunes üks äge teekond, kus regulaarselt kohtudes arutasime enda elu õpi- ja valukohti. Ammutasime tarkust mitme tuhande vanusest õpetustest ja jagasime vastastikku kogemusi. Saime sellest mõlemad innustust, motivatsiooni ja head tegutsemisenergiat.

Hakkab looma

Paar aastat hiljem, olles selle meetodi fänn, tekkis tahtmine sama lähenemist ka Eesti Mentorite Kojas tutvustada. Ühelt poolt innustas enda positiivne kogemus. Teisalt mõtlesin, et mis mentorid me kojas oleme, kui meil endal mentorit ei ole. See oleks umbes sama, kui hambaarst üritaks endal ise hambaid parandada.

Jagasin oma ideed kojas, kuid tookord olid meil muud väljakutsed ees. Tegelesime hoogsalt “100 sammu tulevikku” projektiga, mis oli samuti äge ettevõtmine. Möödunud aasta kevadel oli aga aeg küps ja Ülle Susi oli nõus uue programmi vedamise enda peale võtma. Lapsukese nimeks sai „Igale mentorile mentor.“

Tiiu Allikvee ja Piret Jamnesega (Eesti ühed tublimad mentorluse juurutajad ja koolitajad) arutelude käigus koorus välja teadmine, et asjal, mida olin mitu aastat kõhutunde pealt teinud, on ka ametlik nimi – dialoogimentorlus. See pidi mujal maailmas olema uus ja kuum trend, mentorluse kõige kõrgem (neljas) tase. See taipamine andis indu veel juurdegi.

Väljakutsed

Programmi ettevalmistus oli omamoodi närve proovile panev. Endale tundus kõik ju nii lihte ja kiiresti ära tehtav. Selle asemel sai korduvalt erinevate inimestega arutatud ja iga kord justkui nullist peale hakatud. Olen ennast rahulikuks inimeseks pidanud, kuid tundsin ühel hetkel, et enam ei jaksa. Imestasin veel, kuidas küll Ülle nii rõõmsa meelega juba kolmandat korda sama asja suudab rääkida.

Tänu aruteludele sai aga programm kaugelt ägedam, kui ise ette kujutasin. Lisaks omavahel mentordamisele saime programmi ka ägedad välisesinejad. Piret Bristol toetas meid reflekteerimise uuele tasemele viimisega. Olesija Saue ja Evelin Org panid aga mõtlema enda persoonibrändi peale. Mõnede jaoks oli see olulisem, mõnede jaoks vähem tähtis teema. Kuid kõige olulisem oli vast see, et Olesija ja Evelin panid meid mõtlema, mis väärtust me Kojana pakume ja kuidas välja paistame. Ütlus „üksi saab kiiremini, koos jõuab kaugemale“ pidas kenasti paika.

Minu jaoks oli paras väljakutse ja samas suur arenemisvõimalus koroona kriis. Sundis see ju meid seminarid netti ümber kolima. Tänu sellele saime aga Zoomis toimetamise käppa ja teha asju, mida muidu poleks saanud. Ühtlasi sain aru, kui erinev on Zoomis ja füüsiliselt koha peal toimuvate ürituste vedamine. Koha peal saad tavaliselt energiat juurde, peale pikka kohtumist Zoomis olin aga töss ja energiast tühi. Järgmine päev oli aga jälle hästi ja meel tehtust rõõmus.

Miks ma sellest kõigest kirjutasin?

Kahel põhjusel. Esiteks – kui sul on hea idee, ära kõhkle seda teistega jagamast. Headel ideedel on kombeks teoks saada, kui need kõva häälega välja öelda. Teiseks – innustan sind edaspidigi kasutama mentori või coachi tuge. Nende mõju on raske ülehinnata – nii saame ise kasvada ja ka teisi paremini toetada.

Lõpetuseks tänan kõiki teid, kes te selle programmi sünnile kaasa aitasid! Nii mõttetalgutes osalejaid, seminaride vedajaid ja esinejaid kui programmis osalejaid. Nimekiri läheks liiga pikaks, et kõiki välja tuua. Küll aga tõstan esile Ülle- ilma tema entusiasmita poleks meie programm teoks saanud- aitäh teile kõigile!

Ain Mihkelson

Artikkel ilmus esmalt Eesti Mentorite Kojas 11.06.2020

Kuidas suurte sihtideni jõuda?

Vaid 13% uuritud juhtidest olid nõus väitega, et SMART eesmärgid aitasid neil täispotentsiaalini jõuda.

Mis viib suurte sihtideni?

SMARt eesmärkide asemel soovitas John Blakey möödunud reedel toimunud coachingu konverentsil keskenduda suurtele eesmärkidele või unistustele.

Jagas ta lihtsat 3-astmelist mudelit, mida kasutan ka ise juhtide ja meeskondadega töös:

1. Unista suurelt.

Kui ratsionaalne meel hakkab vahele segama, et ma ei tea kuidas seda teha või saavutada, lükka eesmärk kaugemale tulevikku. See võtab soorituspinget vähemaks.

2. Jaga seda teistega.

Soovitu kõva häälega teistele välja ütlemine aitab sul selle selgemaks saada ja annab jõudu juurde. Lisaks võid saada uusi vaatenurki ja teiste toetust. Inimestele meeldib kaasa aidata suurte unistuste täitumisele.

3. Tee esimesed väikesed sammud soovitu suunas.

Innustuseks sobib hästi Laozi ütlus „Tuhandemiiline teekond algab esimesest sammust“. Soovitavalt võiks esimsesed (ja ka järgnevad) sammud olla rõõmu ja positiivseid tundeid tekitavad tegevused. Nii on lihtsam liikuma saada ja rajal püsida.

Mõtle korraks enda suurimate saavutuste peale. Suure tõenäosusega käisid nendeni jõudmiseks samad etapid läbi. Nooremas peas oli võib-olla unistamist rohkem, vanemast peast vähem.

Mis veel aitab?

Meenuta, mis on sind eduni viinud? Kasuta neid tugevusi enda uute sihtide vallutamiseks.

Mis sind takistab ja kuidas sellest üle saaks? Ise olen kimpus olnud ratsionaalse meelega, mis suurtele sihtidele pidurit tõmbab. A la ma ju ei tea, kuidas soovituni jõuda. Nendel hetkedel on mind aidanud mäkke ronimise metafoor. Mäe jalamil seistes näed sa tippu, kuhu tahad jõuda. Seejärel hakkad selle suunas ronima ja rada otsima. Tavaliselt on teekond täis lookeid ja keerde, otsimist ja vahel ka ekslemist. Looduses ja päris elus ei vii üldjuhul sihtideni sirgeid otseteid.

Kord tippu jõudnud aga avastad, et asi polnudki nii hull ja sealt saad ka inspiratsiooni järgmise mäetipu valmis vaatamiseks.

Kuidas soovituni jõudmisele hoogu ja selgust juurde saada?

Samal konverentsil viisin läbi töötoa, mis keskendus vaimujõu kasutamisele soovituni jõudmiseks. Veelgi täpsemalt- nendele küsimustele vastuste saamisele, millele ainult ratsionaalse mõtlemisega vastuseid pole saanud ning mis vajavad „peenemat“ lähenemist.

Täpsemalt saad selle kohta lugeda siit.

Kuidas edasi?

Kui miskit jäi segaseks ja/või soovid tuge enda teekonnal, kirjuta Ainile. Aitan hea meelega.

Koos leiame üles nii tolmu alla mattunud suured sihid kui tee nendeni.

Edukat toimetamist!

Ain Mihkelson

Photo by Jamie Street on Unsplash

Kuidas unistusteni jõudmisele hoogu juurde saada?

Vahel jääb üksnes meie mõtte- ja tahtejõust väheks, et soovituni jõuda. Või on meie ees küsimused, millele ratsionaalne mõistus pole vastuseid leidnud. Mida siis teha?

Coachingu konverentsil viisin läbi töötoa, mis keskendus vaimujõu kasutamisele soovituni jõudmiseks. Veelgi täpsemalt- nendele küsimustele vastuste saamisele, millele ainult ratsionaalse mõtlemisega vastuseid pole saanud ning mis vajavad „peenemat“ lähenemist.

Pakun selleks välja kaks võimalust:

I variant- meelerännakutes kogenutele

Sissejuhatav etapp sihi paika seadmiseks

Kirjuta üles vastused järgmistele küsimustele:

  • Mis küsimusele vastust otsid?
  • Kuhu soovid jõuda, mis on sinu soovitud mäetipp? Mis on teisiti, kui oled sinna jõudnud?
  • Joonista soovitud sihi kohta pilt, kujundid või sümbolid, mis iseloomustavad sinu sihtpunkti.
  • Miks see sinu jaoks oluline on? Mis see sulle annab, kui oled soovituni jõudnud?

Meelerännaku etapp

Viid end sobiva tehnikaga sügavasse rahuseisundisse ja lähed vaimusilmas loodusrajale rändama. Alusta sellest, kuidas seisad inspireeriva raja alguses, olgu see metsas, rabas, mere ääres või mägedes.

Sealt lähed liikvele, kohtad peagi takistust ja saad sellest mööda. Seejärel kohtud tee peal erinevate nõuandjate ja vana targaga, kellelt kõigilt saad nõu küsida.

Meelerännakult tagasi tulles

  • Joonista värviline pilt või kujundid ja sümbolid, mis iseloomustavad kogetut ja taipamisi;
  • Kirjuta üles saadud nõuanded, taipamised ja mõistmised;
  • Kirjuta üles, mis võiksid olla 3-5 suuremat sammu või etappi soovituni jõudmiseks;
  • Kirjuta, mis on esimesed väikesed sammud, mida saad 7 järgneva päeva jooksul teha
  • Vaata veelkord kõik üle ja võta enda jaoks kokku, mis on kõige olulisem taipamine. Kirjuta ka see üles.

Elluviimine:

  • Jaga meelerännaku tulemust mõne hea kuulajaga. Nii saadud sõnumeid, taipamisi kui plaanitud tegevusi.
  • Tee esimesed sammud nädala jooksul ära ja anna sõbrale neist teada.
  • Hoia joonistatud pilti pidevalt silme ees- pane see arvuti ekraanile, kleepi vannitoa peegli kõrvale jne.

II variant- kui meelerännakud pole sinu rida

Protsessi algus ja lõpp on samad. Meelerännaku asemel mine paariks tunniks loodusesse kõndima ja pane tähele, mis taipamised ja sõnumid sa sealt saad.

Kuidas edasi?

Kui miskit jäi segaseks ja/või soovid meelerännaku läbimiseks juhendavat audiofaili, kirjuta Ainile. Jagan hea meelega.

Koos leiame üles nii tolmu alla mattunud unistused kui tee nendeni.

Mõnusat avastamisrõõmu!

Ain Mihkelson